Evaluarea proiectelor europene – vointa-putinta-dorinta

Project evaluation

Așa cum promisiunea că vom avea 50% rată de absorbție a fondurilor europene până la finalul anului a fost uitată sau încălcată, și angajamentul că noile proiecte vor beneficia de un ritm alert de evaluare/contractare a avut același tratament.

Dacă așa se întâmplă lucrurile într-un domeniu care constituie prioritate națională, oare cum o fi în alte domenii ce nu constituie vârful de lance al guvernării, dar afectează totuși într-un fel sau altul sute de mii sau poate milioane de conaționali ?!

O ipoteză pe care vom încerca să o demonstrăm în cele ce urmează ar fi aceea că deși, în prezent, în eșalonul întâi există voință politică pentru ca lucrurile să meargă în direcția bună, în eșalonul doi această voință nu este dublată de putința unor tehnicieni cu skills-uri de project manageri și nici de dorința de a face treabă a funcționarilor demotivați ce se află în eșalonul trei.

Read more

10 lectii învatate din implementarea unui proiect european

Lectii invatate

Cred că vi s-a întâmplat cel puțin odată să „săriți” peste etapa identificării și comunicării lecțiilor învățate din implementarea unui proiect. Epuizarea, uitarea, presiunea începerii unui nou proiect, ideea că nu e nevoie pentru că vi le veți aminti oricum, sunt doar câteva scuze plauzibile care-mi vin în minte…

Și totuși, reflecția asupra a ceea ce ai făcut bine sau mai puțin bine este un fel de ulei turnat în rulmentul roții lui Deming, ce va preveni instaurarea rutinei sau a convingerii că „merge și-așa”.

Această obișnuință este mai cu seamă utilă pe tot parcursul proiectului, dar la finalul proiectului este o ocazie excelentă pentru a trage linia.

În cele ce urmează, voi vorbi despre 10 lecții învățate din implementarea unui proiect european. Fiecare item va fi urmat de o serie de comentarii, remarci, exemple astfel încât să se înțeleagă mai bine semnificația acelei lecții.

Read more

„Pacea” în echipa de proiect

Pigs

Moto: Happy pigs give more lean meat

Experiența mai multor proiecte implementate ne demonstrează fără echivoc faptul că armonia din echipă este un element cheie pentru succesul unui proiect.
Tot experiența ne spune că aserțiunea de mai sus face parte din categoria ușor de zis, dar greu de pus în aplicare, deoarece un număr important de variabile tind să strice în fiecare moment această stare de „pace” durabilă, la care managerul unui proiect trebuie să vegheze constant, punând în slujba ei competențe variate: comunicare, mediere, negociere etc. Impedimentele potențiale sunt practic infinite, dar ne vom opri să analizăm în cele ce urmează 3 aspecte cu impact asupra echilibrului unei echipe de proiect.

Relatia stakeholderi – echipa de proiect

Dacă stakeholderii unui proiect sunt „părțile implicate” în derularea proiectului, echipa de proiect este formată din „părțile dedicate” sau „sacrificate” (sic!) pentru implementarea / reușita unui proiect. Pentru a vizualiza și reține această distincție, voi face apel la istorioara porcului și găinii pe care am auzit-o de curând:

Un porc și o găină și-au propus să deschidă împreună un restaurant, iar când încercau să găsească cel mai potrivit nume, ideea găinii a fost să se cheme « Șunca și ouăle ». După o scurtă reflecție, porcul a respins categoric ideea, argumentând că, în acest caz, el ar fi fost cel «sacrificat » pentru afacere, pe când găina ar fi doar « implicată » în business.

Read more

Nativii digitali sunt mai bine plasati pentru viitorul pietei muncii

Vitorul este deja aici !  În domenii în care te-ai aștepta mai puțin, tehnologia are un cuvânt important de spus, iar tinerii născuți în era tehnologiei –  nativii digitali –  sunt, cum era de așteptat, mai bine „echipați” pentru a face față provocărilor. 

Să luăm exemplul agriculturii. Ai fi tentat să crezi că în acest domeniu ești mai la adăpost de schimbările dramatice pe care tehnologia le produce în toate sectoarele economice, de la IT și până la transporturi… Ei bine, te înșeli, agricultura performantă folosește deja o mulțime de progrese tehnologice : de la dronele echipate cu camere multi-spectrale care se „trezesc” înaintea fermierului pentru a inspecta câmpurile în căutarea zonelor afectate de dăunători și boli și până la brățările de monitorizare a sănătății animalelor ce transmit alerte pe smartphone-ul țăranului nostru desprins din  filmele SF, toate acestea sunt deja realitate.

Și dacă toate sectoarele sunt deopotrivă influențate de procesoarele din ce în ce mai performante, ar putea oare EDUCAȚIA să se izoleze într-un turn de fildeș ?

Trenduri care influenteaza educatia

Potrivit unui studiu realizat de European Political Strategy Center, există 10 trenduri care modelează educația și vom vorbi despre ele pe îndelete într-un articol viitor, dar în acest moment am dori să subliniem decalajul existent între elevii nativi digital și profesorii imigranți digital.

Read more

Ce am văzut în piață ?

Am fost în piață în fiecare zi, de la început. Vă pot spune cu mâna pe inimă că am văzut la proteste oameni FRUMOȘI. Nu #golani, nu #răgălii, nu #imbecili, nu #manipulați, nu #violenți, #nuAȘA!

Nu-i cunosc personal și nici nu este nevoie, e suficient să te plimbi printre ei și să sesizezi acea lucire în ochi pe care ca profesor o sesizam instant la copiii curioși și dornici să reușească în viață. 

Ce-am inteles eu pana acum de la oamenii astia care protesteaza ?

1. Oamenii au iesit in strada pentru un ideal, nu pentru ei

Asta face și frumusețea și forța manifestației ! În piață nu se scandează să se „dea” ceva, ci să se retragă! Cei care stau ore în șir în ger în fiecare seară, vă garantez că au ce mânca, iar alternativa de a sta acasă în canapeaua comodă să se uite la un serial mișto le-a trecut prin cap… dar ceva nu i-a lăsat să eșueze în egoismul propriului confort. E acolo o solidaritate care se manifestă inclusiv la nivel simbolic! Nu se caută un câștig direct, material, nimeni nu a ieșit acolo ca să-și salveze cumva pielea sau ca să obțină 200 de lei în plus la salariu sau la bursă! 

Read more

Opreste AutoBUZUL ! Ordonanta 13 pe intelesul tuturor

Mă tot frământă gândul de a găsi un mod simplu de a explica pe înțelesul oricui situația relativ complexă în care ne aflăm în acest moment.

Ideea mi-a venit amintindu-mi de un proces tenebros care amesteca politicieni, procurori, judecatori. Cazul a fost supranumit în presă „motorul și curentul” după niște replici verosimile apărute în stenogramele de la dosar. Pentru că nu mă simt suficient de versat pentru a continua metafora „motorului electric” ce, pur și simplu, recunosc, mă depășește, vă propun o analogie ceva mai ușor de înțeles cu un motor diesel.

Imaginați-vă România ca pe un autobuz. Cetățenii sunt pasagerii. Unii au ales (a se citi votat) cu bună știință autobuzul în care au urcat, alții l-au luat pentru că nu au găsit altul mai bun, altii l-au luat pentru că autobuzele pe care le luaseră inițial au făcut pană, iar alții pur și simplu se regăsesc în el din întâmplare. Unii pasageri și-au plătit biletul la urcare (plătesc impozite), alții au diverse gratuități (copii, studenți, pensionari), iar alții au ales să călătorească „pe nașpa”.

Dar toți au încredere că șoferul nu îi va izbi în primul copac.  Nici șoferul nu intenționează asta pentru că ar fi un gest sinucigaș.

Pentru că e cursa mai lungă, se schimbă șoferii (alegeri). Totul se derulează relativ calm, într-un climat mai degrabă firesc. Totuși, la un moment dat, în miez de noapte, șoferul cel nou virează brusc pentru a intra pe o stradă lăturalnică, neasflatată, fără nicio legătură cu ruta convenită. În timp ce șoferul părea că se ocupă de alte treburi importante, îi cere unui coleg (ministrul de justiție) să alimenteze autobuzul cu niște combustibil dubios (a se citi Ordonanța 13) de la canistră, furnizat de niște „băieți”, fără nicio o siguranță că motorina e de calitate (fără avize CSM, parchete, fără dezbateri publice reale etc). 

Read more