Solutii minime pentru minimis

de Simion ILIE
298 vizualizări 5 minutes read

Daca intr-un articol anterior analizam principalele probleme ce s-au iscat in jurul procedurii alocarii ajutoarelor de minimis pentru IMM-uri, in cele ce urmeaza voi incerca sa identific posibile solutii.

Unii spun ca o definire corecta a problemei este cheia pentru identificare eficienta a celor mai bune solutii de rezolvare.

Definirea problemei

Cred ca o definitie corecta a problemei trebuie sa tina cont de ambele parti ale baricadei, pe de o parte Ministerul Finantelor Publice (MFP), iar pe de alta parte potentialii beneficiari ai schemei.

Problema din perspectiva MFP

Asa cum ii sta bine, principala problema a MFP este lipsa banilor… sau mai precis insuficienta lor. MFP nu are suficienti bani pentru a finanta toate solicitarile de finantare depuse de IMM-uri  (A) si nu are suficienti bani pentru a plati evaluatori care sa faca o evaluare a tuturor proiectelor depuse din cauza numarului disproportionat de mare al proiectelor anticipat a fi depuse in comparatie cu proiectele potential finantabile (B).

Problema din perspectiva IMM

Potentialii beneficiari, IMM-uri cu dorinta de a crea noi locuri de munca, se simt afectati si ei de partea (A) a problemei MFP, dar fiind rezonabili o accepta cu conditia ca procedura de acordare a resurselor limitate sa se faca pe criterii pertinente, transparente, nediscriminatorii, concurenta fiind organizata CORECT prin asigurarea EGALITATII DE SANSE pentru fiecare (C).

Problema vazuta ca oportunitate

Am citit undeva ca acolo unde omul de rand vede o problema, cel care are stofa de intreprinzator identifica o oportunitate de afaceri. MFP ar trebui sa ia exemplul de la intreprinzatori si sa constate ca “problema” existentei unei concurente foarte mari pentru schema de minimis trebuie vazuta in primul rand  ca o OPORTUNITATE extraordinara de a selecta cele mai bune proiecte, cele care vor avea sansele cele mai mici de esec, astfel incat finantarea acordata prin schema de ajutor de minimis sa aiba un impact MAXIM in economie.

Posibile solutii pentru depasirea impasului

Voi fi de acord din start cu faptul ca orice solutie este discutabila, contestabila, imperfecta, dar inactiunea, imobilismul, incremenirea in proiect nu este rezonabila. Solutiile propuse de mine pentru imbunatatirea procedurii de selectie vor tine cont de urmatoarele preconditii:

a) Bugetul alocat schemei nu poate fi crescut

b) Bugetul alocat evaluarii proiectelor depuse nu poate fi crescut (pentru un proiect finantat se vor evalua maximum 3 proiecte depuse)

c) Prin intermediul prezentei scheme se urmareste dezvoltarea intreprinderilor cu vechime de cel putin 1 an (cel putin 1 bilant depus anterior lansarii schemei) (obs. pentru intreprinderi noi infiintate exista un program separat – SRL-D)

d) Procedura de selectie aplicata trebuie sa fie cat mai obiectiva si mai transparenta cu putinta, asigurand egalitatea de sanse pentru toti

Fixarea unui set de criterii

Daca resursele sunt limitate (A), atunci este imperios necesar faci o prioritizare. Daca autoritatile considera prea laborios sa elaboreze o politica publica articulata in care sa fixeze o serie de prioritati, un minimum pe care il pot face este sa fixeze un set de criterii de departajare a proiectelor depuse. Aceste criterii trebuie sa fie cat mai OBIECTIVE si mai transparente (C). In cazul nostru, obiectivul anuntat al schemei de ajutor de minimis este crearea de locuri de munca. Iata cum propun traducerea acestei prioritati intr-un set de criterii obiective de ordonare a proiectelor depuse:

  1. Nr. mediu de angajati existenti in IMM in ultimele 12 luni anterioare aplicarii (premisa: cu cat a avut mai multi angajati, cu atat este mai probabila crearea unor noi locuri de munca)
  2. Cifra de afaceri in ultimul an fiscal (premisa: cu cat cifra de afaceri a fost mai mare, cu atat probabilitatea unui esec al planului de afaceri este mai mic)
  3. Gradul de cofinantare angajat de beneficiar (premisa: cu cat este mai mare, cu atat beneficiarul va fi mai cointeresat in succesul planului de afaceri)
  4. Valoarea proiectului (informatie necesara pentru a fi corelata cu primele 3 criterii)

Pe baza acestor informatii se calculeaza un coeficient ce va fi folosit ulterior in alocarea unei ordini de prioritizare a proiectelor ce vor fi evaluate.

Inscrierea on-line a tuturor potentialilor beneficiari

In aceasta faza ar trebui sa se dimensioneze corect resursele sistemului informatic astfel incat sa nu existe blocaje sau anomalii. De asemenea formularul trebuie sa fie disponibil un timp rezonabil (cel putin 3 ore) astfel incat aplicarea sa nu se transforme intr-un concurs de tastare.

In aceasta faza, pe langa datele de baza legate de identitatea IMM-ului (necesare pentru eliminarea inregistrarilor multiple) se vor solicita si acele informatii pe baza carora sa se realizeze un punctaj care sa determine ORDINEA in care vor fi evaluate proiectele depuse.

Evaluarea documentelor de eligibilitate si a planurilor de afaceri

Evaluarea proiectelor se face pe baza ordinii stabilite matematic pe baza informatiilor transmise de beneficiari in etapa de inscriere on-line.

Eligibilitatea se va evalua pe baza unei grile de tip DA/NU. Pentru aplicatiile care trec de faza I, se va face si o evaluare a planului de afaceri.

Evaluarea planului de afaceri se va face pe baza unei grile cu punctaj, fiind propuse spre finantare doar proiectele care indeplinesc un punctaj minim (ex. 70 din 100)

Cam aceasta este solutia pe care o vad eu… sunt curios voi ce alte solutii ati gasit?

Updateuri

Ghidul solicitantului revizia 2 si toate formularele necesare(update 20.12.2013)

Propunerile autoritatilor privind modificarea procedurii (update 20.09.2013)

S-ar putea să-ți placă...

2 comentarii

“Schema” de minimis trucata | Manager de proiect 26/01/2019 - 10:00 PM

[…] Toate acestea ar fi putut fi evitate daca s-ar fi gasit niste solutii rezonabile pentru organizarea acestei proceduri, solutii pe care voi incerca sa le abordez intr-un articol viitor. […]

Răspunde
O schema de minimis cu sanse maxime | Manager de proiect 26/01/2019 - 11:03 PM

[…] de ce a fost dezastruoasa procedura de lansare a schemei de minimis din august 2013 si am scris aici si despre cum vad eu solutiile pentru rezolvarea […]

Răspunde

Lasă un comentariu

+ 25 = 32

* Prin utilizarea acestui formular sunteți de acord cu stocarea și prelucrarea datelor dvs. pe acest site web.