Proiectele din zodia SIMPLIFICARII

de Simion ILIE
444 vizualizări 3 minutes read

M-am incumetat sa scriu cateva proiecte POSDRU pe noile ghiduri din 2013. Din fericire, nu am fost singur in acest demers! Cand ne-am apucat nu am facut-o pentru ca ne-am lasat ademeniti de discursurile publice despre mult trambitata simplificare, dar ceea ce aveam sa descoperim in momentul inaintarii in „tainele” noilor ghiduri ne-a depasit cu mult „asteptarile”…

Complicam si dublam munca

Am ajuns la concluzia ca la asta ne pricepem foarte bine. Dar sa exemplificam putin ca sa nu para critica stearpa:

Conform ghidului solicitantului conditii generale (pp.37-38), sectiunea Graficul activitatilor proiectului s-a transformat intr-un fel de rezumat al intregului proiect. Astfel pentru fiecare activitate trebuie precizate o serie intreaga de aspecte precum : resurse umane, resurse materiale existente, resurse materiale achizitionate, rezultate, indicatori, obiective.

Pana aici, nimic foarte aberant. Se doreste o mai buna corelare intre sectiuni, ne-am spus. PROBLEMA este ca toate aceste informatii, se mai cer odata in alte sectiuni, intr-o maniera putin diferita. Astfel, la pagina 38 se cere sa descrii si sa cuantifici din nou Rezultate  anticipate. La pagina 40, la rubrica Resurse alocate se cere sa se specifice  TOATE  bunurile,  serviciile  sau  lucrările,  inclusiv  locaţia,  dotările  şi echipamentele  care  urmează  a  fi  închiriate  sau  achiziţionate  pentru implementarea  proiectului propus, iar exemplele pot continua.

Vorbim de SIMPLIFICARE, dar daca se face o analiza comparativa a ghidurilor, se poate vedea foarte usor ca fiecare revizuire inseamna ADAUGAREA unei cerinte, a unei anexe, a unei conditii, dar NICIODATA nu se si elimina ceva.

Corelarea intre diferitele sectiuni

Scrierea unui proiect cere un efort urias de corelare. Va dau un exemplu concret pentru a vizualiza mai bine situatia.

Sa presupunem ca, aticipand mormanul de hartogaraie pe care trebuie sa-l produci in implementarea unui proiect, planuiesti, intr-o prima faza, sa achizitionezi un copiator. Aceasta informatie trebuie sa apara in vreo 4 locuri diferite (graficul activitatilor, resurse alocate, metodologia de implementare, anexa 9). In momentul realizarii bugetului constati ca, datorita constrangerilor multiple, trebuie sa mai diminuezi anumite sume si decizi sa renunti la copiator, multumindu-te cu cel vechi :). In acel moment trebuie sa retii toate locurile unde e mentionat copiatorul si sa operezi schimbarile…

Oricat de bine intentionat esti, in momentul in care scrii un proiect mai complex, nu ai cum sa nu te pierzi in cate detalii se cer in atatea locuri diferite.

Bugetul aiuritor de detaliat

De la un buget extrem de simplificat, care a deschis poarta multor abuzuri, s-a trecut la extrema cealalta, la un buget excesiv de detaliat. Cateva exemple de cerinte inutile care complica viata si NU fac sens : impartirea fiecarei linii de buget pe anul 1… anul n, specificarea localitatii in care se face o deplasare/cazare, detalierea cheltuielilor administrative (lumea civilizata le deconteaza forfetar PUNCT!).

S-a ajuns la un grad de detaliu absolut aiuritor, la limita suntem somati sa anticipam si cate agrafe de birou vom utiliza in cadrul proiectului si asta detaliat pe primele 12 luni si mai apoi pe restul de 6 luni…

In plus modelul excel de buget detaliat este O MIZERIE ! Formule introduse doar la cateva randuri si acelea GRESITE!

Imposibilitatea de a lucra cu un soft de project management

Am incercat, iar rezultatul a fost dureros… a trebuit sa muncesc de doua ori pentru ca este absolut imposibil sa folosesti un export din astfel de programe pe care sa-l poti pune pe „modelul” cerut. Sau poate nu ma duce pe mine capul, accept si asta si sunt curios daca si cum au reusit altii.

Bottom line

Daca oameni cu oarecare expertiza in scrierea de proiecte, experienta in implementare, ceva studii … isi prind efectiv urechile in incercarea de a descifra vointa sibilinica a acestor ghiduri, cum poate scrie un proiect cu sanse cineva care nu este obisnuit cu toate aceste hatisuri infernale ?

Nu aceasta e NORMALITATEA ! La limita, un proiect ar trebui sa aiba chiar o forma schematica cu urmatoarele elemente cheie : Obiective, Activitati, Resurse, Rezultate, Indicatori.

S-ar putea să-ți placă...

Lasă un comentariu

66 + = 67

* Prin utilizarea acestui formular sunteți de acord cu stocarea și prelucrarea datelor dvs. pe acest site web.