Ministerul Fondurilor Europene initiaza consultarea pentru simplificarea achizitiilor realizate de beneficiarii privati.
Ne-au trebuit mai bine de 3 ani pentru a realiza ca legislatia achizitiilor publice nu se aplica beneficiarilor PRIVATI.
O veste pe care nu ma asteptam sa o aud, dar „for the record” ar fi bine sa se stie ca insusi Ministerul Fondurilor Europene recunoaste ca de 3 ani de zile „ne-am dat cu stangul in dreptul” pentru ca am obligat beneficiarii privati sa deruleze proceduri aberante, uneori mai impovaratoare decat cele la care erau supuse institutiile publice.
Toate acestea au fost posibile sub umbrela propozitiei „asa ne cere Uniunea Europeana”, folosita de multi, mult prea multi, functionari publici incompetenti, dar decidenti…
Realitatea izbitor de simpla este urmatoarea: inca din 2006 Romania s-a dotat cu o legislatie in domeniul achizitiilor publice ce transpune in chip foarte bun aquis-ul comunitar in domeniu – este vorba de OUG 34/2006. In tot acest timp Uniunea Europeana nu ne-a cerut decat sa o RESPECTAM.
Toate reglementarile secundare care au urmat (in 2010, 2012…) in special „dedicate” beneficiarilor privati, au dovedit o crasa necunoastere si neintelegere a legislatiei romanesti si europene existente.
Asa ne cere Uniunea – Episodul1: Instructiunea 26/2010
Uneori aceasta sintagma acopera doar incompetenta si lipsa de intelegere elementara a aquis-ului comunitar sau a logicii legislatiei eurpopene. Aceasta realitate este dublata de mania teribila a „organului” de a complica pana la cer totul, fara nicio ratiune.
In aceasta zodie a aparut o celebra Instructiune 26 care obliga beneficiarii privati, nici mai mult nici mai putin, sa deruleze o procedura pentru orice ac de gamalie se achizitiona in cadrul proiectelor europene. In zadar am batut la toate usile atragand atentia inclusiv asupra faptului ca o instructiune, cu o valoare juridica inferioara, nu poate contrazice o OUG.
Cum a fost posibil asta ? Eu am o teorie : functionarul care a fost insarcinat cu redactarea acestei celebre instructiuni a copiat mot-a-mot din OUG 34/2006, dar a uitat sa preia si capitolul privind exceptiile.
Si cum in conceptia „controlorilor” ce se ocupa de fondurile europene din Romania, ceea ce nu e scris, e interzis… asa se face ca a trebuit sa angajam expert pe achizitii care sa taie sute de copaci pentru a produce tone de hartoage pentru orice fleac se achizitiona, chiar sub pragul valoric de 500 euro.
Din experienta proprie pot confirma ca mi s-a facut corectie si nota de debit pentru ca as fi introdus o clauza restrictiva intr-o achizitie ATENTIE sub pragul valoric de 15.000 euro.
Asa ne cere Uniunea – Episodul2: Ordinul 1050/2012
Ne-au trebuit cam 2 ani pentru a bloca toti beneficiarii, dar si toate institutiile de control a achizitiilor publice care, fiind obligate sa controleze TOT, si-au atins limitele…
Dupa nenumarate demersuri disperate ale beneficiarilor care se vedeau practic in imposibilitatea de a-si implementa proiectele, pe final de 2012 s-a produs iluminarea partiala si s-a dat Ordinul 1050 care practic spune ceva extrem de banal: „si beneficiarii privati, nu doar cei publici (sic!) pot cumpara direct produse si servicii, cu respectarea unor praguri valorice”.
Asa ne cere Uniunea – Episodul3: Ordinul 1050/2012 se abroga
Acum urmeaza ce e mai frumos : Ordinul 1050/2012 se abroga, conform Ministerului Fondurilor Europene!
In preambul se invoca 2 scrisori (una din 2011 si alta din 2013) amblele ale Comisiei Europene:
-
- Scrisoarea Comisiei Europene nr. Ares (2011)325248 ‐ 24/03/2011 menţionează că beneficiarii privați „nu sunt obligati prin definiție sa aplice regulile de achiziție publică” . Ghidul COCOF 07/0037/03 ‐ EN din 29/11/2007 al CE nu prevede corecții aplicabile beneficiarilor privați;
- Scrisoarea CE ‐ DG Market and Services nr. 2548289/01.07.2013 menţioneaza că in situațiile in care condițiile Directivei 18/2004 nu sunt îndeplinite „beneficiarii privați nu trebuie să aplice proceduri de achiziție publica”.
Asa ne cere Uniunea – ADEVARUL
Ati inteles si singuri… Uniunea Europeana ne cere sa respectam prevederile Directivei 18/2004 care a fost transpusa in chip foarte fidel in legislatia din Romania prin OUG 34/2006.
Wau… ce descoperire !? Plateste cineva !? …
1 comentariu
[…] ceva vreme am scris un articol despre intentia Ministerului Afacerilor Europene de a abroga Ordinul 1050/2012 privind aprobarea […]