Reguli noi privind achizitiile

de Simion ILIE
493 vizualizări 5 minutes read

Acum ceva vreme am scris un articol despre intentia Ministerului Afacerilor Europene de a abroga Ordinul 1050/2012 privind aprobarea procedurii de atribuire aplicabile beneficiarilor privaţi de proiecte finanţate din instrumente structurale, obiectivul „Convergenţă“.

Dupa mai bine de 2 luni de la intentie, astazi am aflat ca s-a trimis spre Monitorul Oficial noul Ordin aplicabil achizitiilor efectuate de beneficiarii privati care implementeaza proiecte europene.

Am putea rezuma in felul urmator situatia actuala a beneficiarilor privati care trebuie sa efectueze achizitii pentru implementarea unor proiecte europene:

Achizitie directă în 2 situații :

  • Furnizare produse sau prestari servicii cu valoare estimata sub 30.000 euro
  • Lucrari cu valoare sub 100.000 euro

Din experienta mea, acest caz va acoperi 80% sau mai mult din achizitiile necesare, fapt ce simplifica mult viata beneficiarilor. Sa ne amintim ca anterior lunii octombrie 2012, beneficiarii privati trebuiau sa faca PROCEDURA pentru orice, instructiunea 26 omitand sa prevada cazul achizitiilor directe.

Procedura simplificată in 3 situatii :

Noua reglementare prevede ca beneficiarii din mediul privat vor derula o procedură simplificată în cazurile urmatoare:

  • achiziţii de bunuri de peste 30.000 de euro
  • furnizare servicii cu o valoare cuprinsă în intervalul 30.000-200.000 de euro
  • lucrări cu o valoare cuprinsă în intervalul 100.000 – 5.000.000 de euro

Perfect justificat sa faci o procedura care dureaza intre 8-12 zile, avand in vedere ca o achizitie de peste 30.000 de euro nu poate face parte din categoria “cheltuieli obișnuite” nici chiar in cadrul proiectelor mari.

Aplicarea OUG 34/2006 în 2 sițuatii :

  • furnizare servicii cu o valoare de peste 200.000 euro
  • lucrari cu o valoare de peste 5.000.000 euro

Procedura simplificata – 4 etape de bun simt :

  • Elaborarea specificatiilor tehnice si verificarea valorii estimate

Evident este strict interzisa practica divizarii contractelor cu acelasi obiect pentru incadrarea “artificiala” in pragurile mentionate.

  • Prospectarea pietei

Fata de propunerea initala de procedura simplificata, exista cateva precizari pe care le consider oportune:

1) Anuntul de achizitie impreuna cu specificatiile vor fi publicate cu 6-10 zile inainte intr-o sectiune dedicata pe  site-ul www.fonduri-ue.ro  (sanctiune pentru neconformare 25% din valoarea contractului)

2) Ulterior deciziei, in acelasi loc va fi anuntat castigatorul (sanctiune pentru neconformare 5% din valoarea contractului)

  • Semnarea contractului de achizitie

Se elimină obligativitatea reluării procedurii de achiziţie dacă nu sunt primite cel puţin trei oferte conforme. Contractul se poate semna chiar daca s-a primit o singura oferta conforma.

  • Implementarea contractului de achizitie

In finalul ordinului se precizeaza foarte clar si ce trebuie sa contina dosarul de achizitie si ce documente vor fi furnizate pentru cererea de rambursare.

Cred ca suntem pe drumul cel bun in ceea ce priveste reglementarea in domeniul fondurilor europene. De asemenea, cred ca acest cadru creaza premizele pentru ca cei care controleaza achizitiile sa-si mute atentia dinspre achizitiile minore, fara miza, care le “ocupau tot timpul”, inspre achizitiile cu adevarat importante.

UPDATE: 

Ordinul ministrului fondurilor europene nr. 1120/15.10.2013 privind modificarea și aprobarea procedurii de atribuire aplicabile beneficiarilor privați de proiecte finanțate din Instrumente Structurale, obiectivul „Convergență” , a fost publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, în data de 22 Octombrie 2013 şi intră în vigoare de la data publicării.

S-ar putea să-ți placă...

Add Comment